Apa
sahaja surah yang dibaca dari al-Quran adalah baik. Begitu juga
mengamalkan bacaan surah-surah yang mempunyai kelebihan khusus yang
disebut oleh Nabi di dalam hadisnya. Namun, cara bacaan terbaik yang
menjadi amalan para Sahabat dan Salafussoleh ialah membaca dari awal
al-Quran (surah al-Fatihah) hingga ke penghujungnya (surah an-Naas)
iaitu berusaha mengkhatamkan al-Quran dalam jangka masa tertentu.
Sebaik mengkhatamnya, dimulai semua membaca al-Quran hingga mengkhatamnya lagi dan begitulah seterusnya dengan menjadikannya amalan yang istiqamah. Ibnu ‘Abbas RA menceritakan; Seorang lelaki bertanya Rasulullah SAW; Apakah amalan yang paling disukai Allah? Nabi menjawab; “Orang yang tiba, lalu mengembara kembali”. Lelaki itu bertanya; Apa yang kamu maksud dengan “Orang yang tiba, lalu mengembara kembali”? Nabi menjawab; “Orang yang membaca al-Quran dari awalnya hingga akhirnya, kemudian setiap kali ia tiba di penghujung al-Quran (yakni mengkhatamkan al-Quran), ia kembali membacanya dari mula” (Jami' at-Tirmizi; 1648. Menurut at-Tirmizi; hadis ini gharib).
Di kalangan Salaf ada yang mengkhatamkan al-Quran dua bulan sekali, ada yang sebulan sekali, ada yang 10 hari sekali, ada yang seminggu sekali dan ada yang tiga hari sekali (al-Azkar, Imam an-Nawawi, hlm. 69).
Sebaik mengkhatamnya, dimulai semua membaca al-Quran hingga mengkhatamnya lagi dan begitulah seterusnya dengan menjadikannya amalan yang istiqamah. Ibnu ‘Abbas RA menceritakan; Seorang lelaki bertanya Rasulullah SAW; Apakah amalan yang paling disukai Allah? Nabi menjawab; “Orang yang tiba, lalu mengembara kembali”. Lelaki itu bertanya; Apa yang kamu maksud dengan “Orang yang tiba, lalu mengembara kembali”? Nabi menjawab; “Orang yang membaca al-Quran dari awalnya hingga akhirnya, kemudian setiap kali ia tiba di penghujung al-Quran (yakni mengkhatamkan al-Quran), ia kembali membacanya dari mula” (Jami' at-Tirmizi; 1648. Menurut at-Tirmizi; hadis ini gharib).
Di kalangan Salaf ada yang mengkhatamkan al-Quran dua bulan sekali, ada yang sebulan sekali, ada yang 10 hari sekali, ada yang seminggu sekali dan ada yang tiga hari sekali (al-Azkar, Imam an-Nawawi, hlm. 69).
0 comments:
Post a Comment