Saturday, June 22, 2013

HADIS-HADIS KELEBIHAN NISFU SYA'BAN

1. Hadis dari Mu’az bin Jabal RA yang menceritakan; Nabi SAW bersabda; “Pada malam nisfu Sya’ban, Allah melihat kepada sekelian makhlukNya, lalu Dia mengampunkan ke semua mereka kecuali orang musyrik dan orang yang bermusuh dengan saudara seagama” (HR Imam Hibban dan at-Thabrani (Soheh Ibnu Hibban; 5665. Al-Mu’jam al-Kabir, at-Thabrabi; 215). Menurut Imam al-Haithami; para perawi hadis ini adalah tsiqah (lihat; Majma’ az-Zawaid; 12960). Menurut Syeikh Syu’aib al-Arnaut; hadis ini soheh bisyawahidihi (Lihat; tahqiq Soheh Ibnu Hibban, Muassasah ar-Risalah; 12/481).

2. Hadis dari Ummul Mukminin Aisyah RA yang menceritakan; Suatu malam aku mendapati Rasulullah tiada bersamaku, lalu aku keluar mencari beliau. Aku menemuinya di perkuburan al-Baqi’ sedang mendongak kepalanya ke langit, lalu baginda berkata kepadaku; “Wahai Aisyah, apakah kamu khuatir Allah dan RasulNya akan menganiayai kamu”. Aku menjawab; “Aku tidak rasa begitu, akan tetapi aku mengangka kamu keluar ke rumah isteri kamu yang lain”. Lalu Nabi bersabda; “Sesungguhnya pada malam Nisfu Sya’ban Allah Taala turun ke langit dunia, lalu Dia mengampunkan hambanya lebih ramai dari bilangan bulu kambing milik kabilah Kalb (*Kabilah al-Kalbi; satu kabilah di kalangan orang Arab yang paling banyak membela kambing) (HR Imam at-Tirmizi. Menurut Imam at-Tirmizi; Imam al-Bukhari telah mendhaifkan hadis ini. Lihat; Jami’ at-Tirmizi; 739).

3. Hadis dari Ali bin Thalib RA yang menceritakan; Nabi SAW bersabda; “Bila tiba malam Nisfu Sya’ban, bangunlah menghidupkan malamnya dan berpuasalah pada siangnya kerana sesungguhnya Allah turun pada malam itu ke langit dunia bermula dari saat terbenam matahari dan Allah berkata; Tiadakah orang yang memohon ampun untuk Aku ampuninya. Tiadakah orang yang memohon rezki untuk aku beri rezki kepadanya. Tiadakah yang ditimpa bala, untuk aku beri keselamatan untuknya. Tiadakah orang yang melakukan demikian dan demikian…hinggalah terbit fajar”. (Sunan Ibnu Majah; 1388. Menurut Imam al-‘Iraqi; isnad hadis ini dhaif. Lihat; Takhrij Ahadith Ihya’ ‘Ulumiddin; 1/203).

0 comments: