SANAD KEPADA IMAM AN-NAWAWI
(AWAL HADIS KITAB RIYADHUS-SOLIHIN)
بسم
الله الرحمن الرحيم
1. Saya (al-Faqir Ilallah Ahmad Adnan bin Fadzil) meriwayatkanya
dari;
2. Guru saya; Syeikh al-Qasim bin Ibrahim al-Bahr
(الشيخ
قاسم بن إبراهيم البحر الحسيني), dari;
3. Syeikh Muhammad bin Sulaiman Idrisi al-Ahdal (الشيخ
محمد بن سليمان إدريسي الأهدل), dari;
4. Syeikh Sulaiman Idrisi bin Muhammad al-Ahdal (الشيخ
سليمان إدريسي بن محمد الأهدل) dan
5. Syeikh Ahmad Idrisi bin Muhammad al-Ahdal (الشيخ
أحمد إدريسي بن محمد الأهدل), dari;
6. Syeikh Muhammad bin Sulaiman (al-Ausat)
al-Ahdal (الشيخ محمد بن سليمان الأوسط الأهدل), dari;
7. Syeikh Abdurrahman bin Sulaiman al-Ahdal (الشيخ
عبد الرحمن بن سليمان الأهدل), dari;
8. Syeikh Sulaiman bin Yahya al-Ahdal (الشيخ
سليمان بن يحيى الأهدل), dari;
9. Syeikh Ahmad bin Muhammad Syarif Maqbul
al-Ahdal (الشيخ أحمد بن محمد شريف مقبول الأهدل), dari;
10. Syeikh Yahya bin Umar al-Ahdal (الشيخ
يحيى بن عمر الأهدل), dari;
11. Syeikh Abu Bakar bin Ali al-Bitah al-Ahdal (الشيخ
أبي بكر بن على البطاح الأهدل), dari;
12. Syeikh Yusuf bin Muhammad al-Bitah al-Ahdal (الشيخ
يوسف بن محمد البطاح الأهدل), dari;
13. Syeikh at-Tahir bin Husain al-Ahdal (الشيخ
الطاهر بن حسين الأهدل), dari;
14. Syeikh al-Hafidz Wajihuddin bin ad-Diba' (الشيخ
الحافظ وجيه الدين بن الديبع), dari;
15. Syeikh Zainuddin Ahmad bin Ahmad as-Syarji (الشيخ
أحمد بن أحمد الشرجي), dari;
16. Syeikh
Syamsuddin Muhammad bin Muhammad al-Jazari (الشيخ شمس
الدين محمد بن محمد الجزري), dari;
17. Syeikh Burhanuddin bin Ahmad bin al-Faqih (الشيخ برهان
الدين إبراهيم بن أحمد بن الفقيه), dari;
18. Syeikh al-‘Allamah ‘Alauddin bin al-Attar (الشيخ
العلامة علاء الدين بن العطار), dari:
19. Imam Yahya bin Syaraf an-Nawawi (Imam
an-Nawawi) (الشيخ الإمام يحيى بن شرف النووي). Berkata Imam an-Nawawi;
عن أمير المؤمِنين أبي حَفْصٍ عمرَ بنِ الخطابِ بنِ نُفَيْلِ بنِ
عبدِ العُزّى بن رياحِ بنِ عبدِ اللهِ بن قُرْطِ بن رَزاحِ بنِ عدِي بنِ كعب بنِ
لُؤَيِّ بنِ غالبٍ القُرشِيِّ العَدويِّ - رضي الله عنه - قالَ: سَمِعتُ رَسُولَ
اللهِ - صلى الله عليه وسلم - يقُولُ: «إنّمَا الأَعْمَالُ بالنِّيّاتِ،
وَإِنَّمَا لِكُلِّ امرِىءٍ مَا نَوَى، فَمَنْ كَانَتْ هجرته إلى الله ورسوله،
فهجرته إلى الله ورسوله، ومن كانت هِجْرَتُهُ لِدُنْيَا يُصيبُهَا، أَوْ امْرَأَةٍ
يَنْكَحُهَا، فَهِجْرَتُهُ إِلى مَا هَاجَرَ إِلَيْه». مُتَّفَقٌ عَلَى صِحَّتِهِ.
رَوَاهُ إمَامَا الْمُحَدّثِينَ، أبُو عَبْدِ الله مُحَمَّدُ بْنُ إسْمَاعيلَ بْن
إبراهِيمَ بْن المُغيرَةِ بنِ بَرْدِزْبهْ الجُعْفِيُّ البُخَارِيُّ، وَأَبُو
الحُسَيْنِ مُسْلمُ بْنُ الحَجَّاجِ بْنِ مُسْلمٍ الْقُشَيريُّ النَّيْسَابُورِيُّ
رضي اللهُ عنهما فِي صحيحيهما اللَّذَيْنِ هما أَصَحُّ الكُتبِ المصنفةِ.
Dari
Amirul-Mukminin Abi Hafs Umar bin al-Khattab –radhiyallahu ‘anhu- menceritakan:
Aku telah mendengar Rasulullah –shallallahu ‘alaihi wasallam- bersabda;
“Sesungguhnya semua amalan dengan niat-niatnya yang tersendiri. Sesungguhnya
bagi setiap orang (ganjaran atau pahala dari amalannya) bergantung kepada apa
yang telah ia niatkan (di dalam hatinya). Oleh yang demikian, sesiapa yang
berhijrah (berpindah) kerana Allah dan RasulNya, hijrahnya akan menjadi hijrah
untuk Allah dan RasulNya. Sesiapa yang berhijrah untuk suatu tujuan dunia yang
ingin dicapainya atau kerana seorang wanita yang ingin dikahwininya, hijrahnya
kembali kepada apa yang menjadi tujuan hijrahnya itu”. (Diriwayatkan oleh dua
imam para ahli hadis iaitu Abu ‘Abdillah Muhammad bin Ismail bin Ibrahim bin
al-Mughirah bin Bardizbah al-Bukhari dan Abu al-Husain Muslim bin al-Hajjaj bin
Muslim al-Qusyairi an-Nisaburi. Mereka meriwayatnya dalam kitab Soheh mereka
berdua di mana kitab Soheh mereka berdua merupakan kitab yang paling soheh dari
kitab-kitab hadis yang disusun oleh ulamak-ulamak hadis).
0 comments:
Post a Comment