SANAD FIQH AS-SYAFIIE
1. Saya mengambil sanad fiqh mazhab Syafiie dari
guru saya Syeik Sayyid Muhammad ‘Abduh Sulaiman al-Ahdal rhm, dari;
2. Ahmad bin Muhammad al-‘Amir, dari;
3. Barakaat bin Mahdi, dari;
4. Muhammad bin az-Zawwak al-Husaini, dari;
5. Al-Qadhi ‘Abdurrahman bin ‘Abdullah al-Ahdal,
dari;
6. Ahmad bin Abdullah bin al-Ahdal, dari;
7. Muhammad bin Abi al-Ghaits al-Ahdal, dari;
8. Abul Qasim bin Abdullah bin Abil Ghaits
al-Ahdal, dari;
9. Abdullah bin Abil Ghaits, al-Ahdal dari;
10. Abil Ghaits bin Abul Qasim bin Muhammad
al-Ahdal, dari;
11. Abul Qasim bin Muhammad al-Ahdal, dari;
12. Yahya bin Ahmad al-Husyaibari, dari;
13. Muhammad bin Abu Bakr al-Ayskhar ad-Dhahwi[1],
dari;
14. Ahmad bin Muhammad bin ‘Ali bin Hajar al-Haitami[2],
dari;
15. Zakariya bin Muhammad al-Ansar[3],
dari;
16. Ahmad bin ‘Ali bin Hajar al-‘Asqalani[4],
Muhammad bin Ahmad al-Mahalli (Jalaluddin al-Mahalli)[5],
Soleh bin ‘Umar al-Bulqini[6]
dan Ahmad bin Abdurrahim bin al-Husain al-‘Iraqi
(Abu Zur’ah)[7],
(mereka semua mengambil) dari;
17. Abdurrahim bin al-Husain al-‘Iraqi[8],
dari;
18. ‘Ali bin Ibrahim bin bin Daud bin al-‘Attar
ad-Dimasyqi[9],
dari;
19. Yahya bin Syaraf an-Nawawi[10],
dari;
20. Abdurrahman bin Nuh al-Maqdisi[11],
dari;
21. ‘Uthman bin ‘Abdurrahman as-Syahrazuri (Ibnu
as-Solah)[12],
dari;
22. ‘Abdurrahman bin ‘Uthman as-Syahrazuri[13],
dari;
23. Abu Sa’id Abdullah bin Muhammad al-Mausili
(Ibnu Abi ‘Ashrun)[14],
dari;
24. Abu ‘Ali Al-Hasan bin Ibrahim al-Fariqi[15],
dari;
25. Ibrahim bin ‘Ali as-Syairazi (Abu Ishaq
as-Syairazi)[16],
dari;
27. Abul Hasan Muhammad bin ‘Ali al-Maasarjisi[18],
dari;
28. Abu Ishaq Ibrahim bin Ahmad al-Maruzi[19],
dari;
29. Abul ‘Abbas Ahmad bin ‘Amir bin Suraij[20],
dari;
30. Ar-Rabi’ bin Sulaiman al-Muradi, dari;
31. Muhammad bin Idris as-Syafiie (Imam
as-Syafiie).
[1]
Ulamak mazhab Syafiie di Yaman. Meningeal tahun 991 hijrah (Diwan al-Islam,
1/64). Sebahagian ulamak berkata; dia meninggal tahun 989 hijrah, mengambil
ilmu antaranya dari Ibnu Hajar al-Haitami (membaca di hadapannya di Mekah)
(al-Badr at-Toli’, as-Syaukani, 2/146). Dikebumikan di perkampungannya Baitu
Syeikh hampir dengan kawasan ad-Dhuha di Yaman (al-A’lam, az-Zarkali, 6/59).
[2]
Imam Ibnu Hajar al-Haitami; hidup dari tahun 909 hingga 974 hijrah, seorang
faqih di Mesir, lahir di Mahallah Abil Haitam di Mesir. Menuntut ilmu di
al-Azhar. Meninggal dunia di Mekah. Menghasilkan tulisan yang cukuo banyak
termasuk dalam fiqh mazhab Syafiie (al-A’lam, az-Zarkali, 1/234).
[3]
Imam Zakaria bin Muhammad al-Ansari; lahir tahun 823 hijrah, meninggal 926
hijrah. Seorang faqih mazhab Syafiie di Mesir. Belajar di Kaherah. Tahun 906
hijrah matanya menjadi buta.Menjawat jawatan ketua para qadhi (Qadhi
al-Qudhat(), namun dipecat kerana menegur pemerintah dari kezalimannya.
Menghasilkan penulisan yang cukup banyak (al-A’lam az-Zarkali, 3/46).
[4]
Ibnu Hajar al-‘Asqalani; seorang ulamak dan faqih yang cukup terkenal.
Pengarang kitab Bulughul-Maram, Fathul Bari (syarah Soheh al-Bukihari) dan
banyak lagi. Lahir di Mesir pada tahun 773 hijrah dan meninggal di Mesir juga
pada tahun 852 hijrah. Mula menuntut ilmu di Mesir, kemudian mengembara ke
Yaman, Hijaz dan Negara-negara lain untuk mendengar dari syeikh-syeikh. Beberpa
kali menjawat jawatan qadhi di Mesir, namun akhirnya meletak jawatan.
Penulisannya cukup banyak dan terkenal (al-A’lam, 1/178).
[5]
Jalaluddin al-Mahalli; seorang faqih di Mesir, lahir pada tahun 791 hijrah (di
Mesir) dan meninggal tahun 864 hijrah (juga di Mesir). Seorang yang cukup tegas
terhadap penyelewengan pemerintah. Ditawarkan jawatan qadhi terbesar, namun
menolak. Kitabnya yang termasyhur ialah Tafsir al-Quran yang kemudiannya
disempurnakan oleh Jalaluddin as-Suyuti (kerana itu dinamakan Tafsir
al-Jalalain). Dalam fiqh as-Syafiie kitabnya yang dihasilkanya; Syarah
al-Minhaj (al-A’lam, 5/333).
[6]
Soleh bin ‘Umar al-Bulqini; seorang ulamak fiqh dan hadis dari Mesir, menjawat
jawatan qadhi di Mesir beberapa kali dan meninggal ketika menjadi qadhi.
Menuntut ilmu dari saudaranya Abdurrahman di Kaherah Antara penulisan
beliau ialah; Tatimmah at-Tadrib (menyempurnakan penulisan bapa beliau Imam
Umar bin Ruslan al-Bulqini), al-Ghaits al-Jari (syarah Soheh al-Bukhari) dan
banyak lagi (al-A’lam, 3/194).
[7]
Ahmad bin Abdurrahim al-‘Iraqi; dikenali dengan Waliyuddin Abu Zur’ah, lahir
pada tahun 762 di Mesir dan meninggal tahun 826 juga di Mesir. Mula menuntut
ilmu di Mesir, kemudian dibawa oleh baoanya ke Dimasyq dan menuntut pula dari
ulamak-ulamak di sana. Pada tahun 824 hijrah beliau menjawat jawatan Qadhi di
Mesi (al-A’lam, 1/148).
[8]
‘Abdurrahim bin al-Husain al-‘Iraqi; dikenali dengan al-Hafidz al-‘Iraqi, salah
seorang ulamak besar dalam hadis (kibar huffaz al-hadith), berbangsa Kurdi,
lahir di Irbil pada tahun 725 hijrah, namun ketika masih kecil dibawa bapanya berpindah
ke Mesir. Dia menuntut ilmu dari ulamak-ulamak di Mesir di samping turut
mengembara mencari ilmu ke Hijaz, Syam dan Palestin. Beliau meninggal di
Kaherah, Mesir pada tahun 806 hijrah. Kitabnya yang amat masyhur ialah
al-Mughni Fi Takhrij Ahadith al-Ihya’ dan banyak kita lagi (al-A’lam, 3/344).
[9]
‘Alauddin ibn al-‘Attar; seorang ulamak dari Dimasyq. Faqih, mufti dan
muhaddith. Lahir pada tahun 654 hijrah dan meninggal tahun 724 hijrah.
merupakan salah seorang murid Imam an-Nawawi. Aktivitinya ialah mengajar,
memberi fatwa dan menulis. Pada tahun 701 beliau mengalami lumpuh hingga
terpaksa menulis dengan tangan kiri. Di antara penulisannya yang masyhur;
al-Ihkam Syarh ‘Umdah al-Ahkam, Himpunan Fatwa Imam an-Nawawi (Siyar A’lam
an-Nubalak, 2/7. Diwan al-Islam, 2/340. Al-A’lam, 4/251).
[10]
Yahya bin Syaraf an-Nawawi; seorang tokoh fiqh dan hadith yang tidak asing
lagi. Lebih dikenali dengan Imam an-Nawawi. Lahir pada tahun 631 hijrah di
perkampungan an-Nawa (sebuah kampung di Syria) dan meninggal pada tahun 676
hijrah. Walaupun hidup tidak lama (sekitar 45 tahun sahaja), namun menghasilkan
penulisan yang amat banyak dan kebanyakan penulisannya cukup terkenal,
antaranya; Riyadhus Solihin, al-Azkar, Matan al-MInhaj, Syarah Soheh Muslim,
Himpunan 40 Hadis dan banyak lagi (al-A’lam, 8/149).
[11]
Abdurrahman bin Nuh al-Maqdisi; menurut muridnya Imam an-Nawawi; seorang yang
berperwatakan warak, ahli ibadat, zuhud dan bersungguh-sungguh. Beliau adalah
mufti Dimasyq pada zamannya. Murid Imam Ibnu Solah dan sentiasa melaziminya.
Meninggal pada tahun 654 hijrah. (Tahzib
al-Asma’ wa al-Lughat, 1/18. Tarikh al-Islam, az-Zahabi, 14/758).
[12]
Uthman bin Abdurrahman as-Syahrazuri; lebih dikenali dengan Ibnu as-Solah. Lahir
pada tahun 577 hijrah. Alim dan faqih dalam pelbagai cabanng ilmu; hadith,
fiqh, tafsir, rijal hadith dan sebagainya. Mula menuntut ilmu fiqh dari bapanya
‘Abdurrahman. Kemudian mengembara untuk menuntut ilmu ke Mausil dan Khurasan.
(Wafayat al-A’yan, 3/243. Siyar A’lam an-Nubalak, 16/360).
[13]
‘Abdurrahman bin Uthman al-Syahrazuri; bapa kepada Ibnu as-Solah (Uthman bin
Abdurrahman). Lahir sebelum tahun 540 hijrah. Tinggal di Halab dan meninggal di
situ pada tahun 618 hijrah. Belajar ilmu fiqh dari Ibnu Abi ‘Asrun (Qadhi Abi
Sa’ad bin ‘Asrun) dan ulamak-ulamak lain (Tarikh al-Islam, 13/544. Tobaqaat
as-Syafi’iyyah, Ibnu Qadhi Syuhbah, 2/53).
[14]
Ibnu ‘Asrun al-Mausili; lahir di Mausil pada tahun 493 hijrah, berpindah ke
Baghdad dan menetap di Dimasyq. Tokoh fiqh pada zamannya dan menjawat jawatan
qadhi qudhat di Dimasyq pada tahun 573 hijrah. Tinggal di Syria, mengajar di
kota-kota ilmu di Syria (Halab, Dimasyq dan sebagainya) dan meninggal di
Dimasyq 585 hijrah (Tobaqaat al-Fuqahak as-Syafiiyyah, 1/512. Wafayat al-A’yan,
3/55. Al-A’lam, 4/124).
[15]
Abu ‘Ali al-Fariqi; lahir di Mayafariqin pada tahun 433 hijrah. Menuntut ilmu dari
ulamak-ulamak di tempat kelahirannya, kemudian berhijrah ke Baghdad dan
mengambil ilmu antaranya dari Syeikh Abu Ishaq as-Syirazi dan melaziminya.
Seorang ulamak yang zuhud, warak dan menegakkan hak takut. Menjawat jawatan
qadhi di Wasit dan wafat di situ pada tahun 528 hijrah di usia 95 tahun
(Tobaqaat as-Syafiien, 1/567).
[16]
Abu Ishaq as-Syirazi; lahir pada tahun 393 hijrah di Fairuzabad (dalam Negeri
Parsi), berhijrah di Syiraz dan menimba ilmu dari ulamak-ulamak di sana,
kemudian ke Basrah dan seterusnya Baghdad. Menjadi tempat rujuk para penuntut
ilmu dan menjadi mufti di zamannya. Menghasilkan banyak penulisan, antaranya
yang masyhur; al-Muhazzab, at-Tabsirah, al-Luma’ dan banyak lagi. Meninggal di
Baghdad pada tahun 476 hijrah (al-A’lam, 1/51).
[17]
Abu at-Toyyib at-Tabari; lahir pada tahun 348 hijrah di Amil Tabristan,
kemudian menetap di Baghdad. Imam dalam mazhab Suafiie. Menjawat jawatan Qadi
di Rubu’ al-Karkh. Meninggal di Baghdad pada tahun 450 hijrah. Antara penulisan
beliau ialah; Syarah Mukhtasar al-Muzani (al-A’lam, 3/222).
[18]
Abul Hasan al-Maarsarjisi; guru kepada ulamak-ulamak mazhab Syafiie pada
zamannya. Mengikut Imam Abu Ishaq al-Muruzi ke Mesir, belajar darinya dan
melaziminya, kemudian pulang ke Baghdad. Meninggal dunia 384 hijrah di usia 76
tahun (Tabaqaat as-Syafi’iyyah, 1/166).
[19]
Abu Ishaq al-Maruzi; murid utama Abul Abbas ibnu Suraij. Imam bagi mazhab
Syafiie pada zamannya. Menetap di Baghdad dan mengajar ilmu di situ. Kemudian
di hujung umur berhijrah ke Mesir dan meninggal di situ tahun 340 hijrah
di usia hampir 70 tahun dan dikebumikan berhampiran kubur Imam Syafiie
(Tabaqaat as-Syafi’iyyah, 1/105. Siyar A’lam an-Nubalak, 15/429)
[20]
Abul ‘Abbas Ibnu Suraij; lahir pada tahun 249 hijrah di Baghdad dan meninggal
dunia juga di Baghdad pada tahun 306 hijrah. Faqih mazhab Syafiie pada
zamannya. Menjawat jawatan Qadhi di Syiraz dan menghasilkan kira-kira 400
penulisan (al-A’lam, 1/185).
0 comments:
Post a Comment