Monday, January 31, 2022

AMALAN PALING DISUKAI ALLAH

Nabi SAW bersabda; Allah berfirman (dalam hadis qudsi);

“Tidak ada amalan yang paling Aku sukai hambaku (melakukannya untuk) mendekatkan dirinya kepadaKu melebihi dari amalan yang telah aku fardhukan ke atasnya. Dan berterusanlah hambaKu mendekatkan dirinya kepadaKu dengan (mengerjakan) amalan-amalan yang sunat hinggalah Aku kasih kepadanya. Apabila Aku kasih kepadanya, maka Akulah (yang menjaga) pendengarannya yang ia mendengar dengannya, Akulah (yang menjaga) penglihatannya yang ia melihat dengannya, Akulah (yang menjaga) tangannya yang ia menyentuh dengannya dan Akulah juga (yang menjaga) kakinya yang ia berjalan dengannya. Dan demi jika ia meminta kepadaKu, pasti Aku akan berikan kepadanya dan demi jika ia memohon perlindungan kepadaKu, pasti Aku berikan perlindungan kepadanya” (HR al-Bukhari)

0 comments: